Tip-Tip Peperiksaan


Go to fullsize image

     Semua orang kata kalau nak ambik exam (peperiksaan) sangat la susah... apa tidak susahnya. sebab kita tidak  membuat persediaan yang betul... membaca sahaja tidak cukup.. kena buat latihan juga... kenapa kita kena buat latihan.. sedangkan kita jadi sangat stress bila buat ulangkaji... seperti juga aku ni.. setiap kali buat ulangkaji.. aku jadi nak marah.. uhhhhhhhhhhhh... susah2.. patutlah aku tidak boleh sambung belajar ke peringkat Ijazah.. duit habis... result belum tentu lulus... pastu.. asyik sakit kepala jer nak fikirkan jawapan soalan yang entah sapa yang buat..huuuu alangkah bagusnya jikalau aku yang buat sendiri soalan tu..huhuhu gerenti laaa aku lulus.. tp pikir2kan la.. mesti esok-esok kita menyesal sebabnya kita tak jujur menjawab soalan atas tipu daya kita sendiri... senang kata rezeki tu Allah dah sediakan untuk masing-masing mahu tak mahu jer orang tu nak berusaha untuk berjaya... kalau tu je usaha kita... itu lah sahaja rezeki yang kita dapat untuk kita usahakan berjasa kepada negara dan dan zuriat kita... kalau anda mahu menjadi dokter, guru, petani, peniaga beruntung la anda ini.. kerana mereka-mereka ini di duga dengan cabaran yang besar..

di sini saya memperturunkan sedikit petua peperiksaan untuk anda semua boleh cuba :
  1. Masa sebelum tidur - masa berbaring sebelum tidur. Amalkan teknik belajar secara bayangan. Menulis atau menyelesaikan masalah dengan cara menulis dengan menggunakan jari telunjuk di atas tilam.
  2. Masa terbangun di tengah malam ( Belajar seperti No.1)
  3. Masa bangun tidur. Subuh/pagi. Bayangkan pelajaran semalam.
  4. Masa ke tandas waktu pagi (ingatkan perkara yang terlupa)
  5. Masa ke tandas waktu malam (sama seperti No.4)
  6. Masa bercermin (Lekatkan Nota penting Dekat cermin)
  7. Masa sarapan pagi (Baca selembar dua suratkhabar)
  8. Masa berjalan ke sekolah (Tanya diri-sifir dan formula)
  9. Masa menunggu bas (Ulangkaji kad nota atau bayangkan)
  10. Masa di dalam bas atau kereta (ulangkaji harian/cepat)
  11. Masa berjalan ke sekolah ( Tanya diri pasal sifir , formula dan lain-lain lagi)
  12. Masa sampai awal pagi ke sekolah ( ulangkaji harian/cepat)
  13. Masa menunggu cikgu yang terlewat (ulangkaji cepat)
  14. Masa rehat (ke perpustakaan baca ringkas buku-buku)
  15. Masa sebelum pulang (Lwatkan pulang buat kerja rumah)
  16. Masa berjalan pulang ( tanya diri pasal sifir)
  17. Masa berada dalam bas ( baca kad nota)
  18. Masa rehat selepas makan (baca novel/majalah)
  19. Masa rehat selepas maka n malam (Baca rencana akhbar dan lain-lain)
  20. Masa menonton tv (melukis rajah-rajah, peta, tulis formula dan lain-lain)
Mungkin anda rasa kenapa perlunya pelajaran diulang-ulang... ini terserah kepada anda untuk menilai kenapa kita patut lulus peperiksaan. Jadikanlah nasihat saya sebagai 'tongkat untuk anda berjaya.. bukan sahaja kita ada tongkat ali.... macam-macam tongkat pun kita ada..heheheh, Jika anda rasa takut dan petua ini tidak berjaya anda boleh menghubungi saya melalui email : suzainal@gmail.com untuk meyakinkan kejayaan anda...

selamat berjaya..

Comments

Popular posts from this blog

RAHSIA CEMBURU LELAKI MELALUI ZODIAK

RAHSIA NOMBOR RUMAH

RAHSIA TULISAN