About Me

My photo
salam perkenalan semua.. ilmu dan persahabatan adalah pelajaran hidup yang penting. Hargai selagi ada

Thursday, March 9, 2017

TIP DAPAT TIKET MURAH KAPAL TERBANG

Mendapatkan tiket murah saat promo itu wajar. Tapi bagaimana jika sedang tidak ada promo? Kami akan beritahu caranya di sini.
Pada tahun 2013, semua maskapai ber-budget rendah berlomba-lomba memberikan harga tiket pesawat murah. Saya pernah mendapatkan tiket pulang pergi seharga Rp 110.000 untuk rute Jakarta-Medan dengan Citilink dan Rp 350.000 untuk rute Jakarta-Bali dengan Air Asia.
Tapi itu dulu. Kini, sejak Menteri Perhubungan Ignasius Jonan mengeluarkan peraturan mengenai batas penawaran harga terendah tiket pesawat dari maskapai untuk penumpangnya, mendapatkan harga Rp 700.000 untuk rute Jakarta-Bali tergolong mustahil, bahkan saat promo. Belum lagi, maskapai-maskapai pun tidak mengadakan promo sesering dulu lagi.
Namun dengan ketiadaan promo, bukan berarti Anda tidak bisa mendapatkan tiket murah. Buktinya, saya bisa mendapatkan tiket PP Jakarta-Bali seharga Rp 800.000 saja di periode lebaran tahun 2013. Tahun lalu saat saya juga mendapatkan tiket Jakarta-Kuala Lumpur, Kuala Lumpur-Johor Baru, dan Singapura-Jakarta seharga total Rp 800.000 saja. Saya percaya, Anda tetap bisa mendapatkan tiket murah, asal Anda tahu caranya. Di sini, saya akan membagikan tipsnya dengan Anda.

1. Perhatikan ke mana tujuan Anda

Tujuan Anda menentukan waktu terbaik membeli tiket untuk mendapatkan harga termurah. Jika rute pilihan Anda adalah rute yang banyak dilayani maskapai (terutama maskapai budget rendah), seperti Singapura, Kuala Lumpur, Bali, Yogyakarta, dan Surabaya, maka Anda harus pintar-pintar membaca harga, karena harganya cenderung fluktuatif. Jadi, jika Anda menemukan satu harga yang Anda pikir adalah harga termurah yang bisa Anda dapatkan, maka saya sarankan agar Anda membeli tiketnya saat itu juga.
Tapi jika rute yang Anda pilih adalah rute yang tidak dilayani oleh maskapai ber-budget rendah atau bukan rute “ramai” wisatawan, seperti Banjarmasin, Belitung, Tanjung Pinang, dan Banda Aceh, maka kapan pun Anda membeli tiketnya, baik dua bulan, satu bulan, atau bahkan satu minggu sebelum keberangkatan, harganya tidak akan memperlihatkan perbedaan yang signifikan. Mengapa? Karena maskapai yang melayani rute ini menerapkan sistem year-round fare yang artinya harga tiket pesawat akan kurang lebih sama sepanjang tahun, kecuali pada high season, seperti Lebaran dan liburan akhir tahun.

2. Perhatikan maskapai yang Anda pilih

Setelah memilih rute, perhatikan juga maskapai yang melayani rute tersebut. Kecenderungannya, harga Low Cost Carrier (LCC) lebih murah jika dipesan dari jauh-jauh hari dan meningkat drastis jika dipesan hanya beberapa minggu atau beberapa hari sebelum keberangkatan. Sementara maskapai full-service cenderung menerapkan year-round fare pada harga tiket pesawatnya sehingga kurang lebih sama sepanjang tahun. Malah terkadang, harga tiket pesawat full-service bisa lebih murah ketimbang LCC jika kita membelinya lebih dekat dengan hari keberangkatan.
Sedikit tips jika Anda menggunakan Lion Air, sering-sering lah memantau harganya. Karena berdasarkan pengalaman saya, Lion Air adalah salah satu airline yang paling sering mengalami perubahan harga. Dalam sehari, Lion Air bisa mengubah harganya 2 hingga 3 kali, biasanya di pagi hari, siang hari, dan tengah malam. Tapi, jika Anda rutin memantau pergerakan harganya, maka trennya akan terbaca. Biasanya, mereka akan menggunakan range harga yang sama, hanya dibedakan di jam penerbangannya saja. Jika penerbangan yang Anda incar tiba-tiba meningkat harganya, jangan terburu-buru membeli saat itu juga karena Anda berpikir harganya akan meningkat terus. Malah sebaliknya, coba tunggu dan lihat beberapa hari ke depan. Jika Anda melihat range harga antar satu penerbangan dan penerbangan lain sudah meningkat, maka Anda bisa membeli tiketnya saat itu, karena berarti harga dasarnya memang sudah lebih tinggi dibanding sebelumnya.

3. Perhatikan periode perjalanan, juga hari pergi dan pulang Anda

Akhir pekan, long weekend, dan musim liburan selalu mahal. Jadi, coba liburan di periode low-season, seperti bulan September-November dan Februari-April. Selain periode liburan, hari keberangkatan dan kepulangan menentukan harga tiket Anda. Kombinasi Jumat-Minggu, Jumat-Senin, Sabtu-Minggu, atau Sabtu-Senin adalah kombinasi termahal. Jika Anda ingin mencari harga murah dan ingin mengakali jumlah cuti kantor Anda, saya sarankan untuk mencoba kombinasi Selasa-Kamis, Rabu-Jumat, Sabtu-Selasa, dan Minggu-Rabu.

4. Perhatikan tanggal keberangkatan Anda

Setelah memilih hari, perhatikan juga tanggal keberangkatan Anda. Karena dari hasil observasi saya selama 3 tahun terakhir, harga tiket pesawat di tanggal 20-an cenderung lebih murah dibanding awal atau pertengahan bulan. Hal ini bisa jadi karena maskapai menganggap bahwa tanggal 20-an adalah tanggal tua dan kondisi dompet sedang tipis, sehingga kemungkinan orang untuk berpergian sedikit. Alhasil, maskapai pun memberikan harga murah di periode ini agar kursi-kursi mereka terisi.

5. Pelajari tren promo maskapai

Ikuti newsletter maskapai, like dan follow akun media sosial maskapai, dan pelajari trennya. Pelajari waktu maskapai-maskapai itu mengeluarkan promo dan jenis promonya. Dari pembelajaran ini, Anda akan tahu, ketika Anda menemukan tiket yang tampak murah, Anda bisa menimbang-nimbang apakah ini adalah saat yang tepat untuk membeli tiket, atau periode promo justru akan segera tiba?

6. Ketahui harga rata-rata dan benchmark harga terendah yang ditawarkan maskapai

Dari hasil observasi dan pembelajaran yang Anda lakukan, Anda akan tahu batas terendah dari harga yang bisa ditawarkan maskapai. Jadi ketika Anda menemukan harga murah, Anda bisa tahu apakah Anda memang mendapatkan harga termurah, atau Anda bisa mendapatkan harga yang lebih murah lagi. Caranya adalah dengan rajin-rajin melihat harga, baik ketika periode promo, maupun tidak.

7. Ikuti panduan “Waktu Terbaik Membeli Tiket Pesawat” Skyscanner

Setiap tahunnya, Skyscanner selalu merilis data waktu terbaik untuk membeli tiket pesawat berdasarkan hasil riset dan pembacaan data. Ikuti panduannya dan niscaya Anda bisa mendapatkan harga termurah ke destinasi impian Anda.

Sebagai kesimpulan, mencari tiket pesawat dengan harga murah sebetulnya Anda hanya butuh telaten dan teliti. Telaten mengamati tren harga dan teliti ketika melakukan pembayaran. Jangan terburu-buru membeli tiket jika tidak urgent. Perhatikan juga detail harga yang Anda bayarkan, terutama ketika Anda menggunakan maskapai ber-budget rendah. Jangan sampai Anda membayar sesuatu yang tidak Anda butuhkan, supaya Anda terhindar dari biaya tambahan. Dengan melakukan tips-tips ini, saya yakin Anda pasti bisa mendapatkan harga tiket termurah, walaupun sedang tidak ada promo dari maskapai.
Jadi, sudah siap dapat tiket murah walau sedang tidak ada promo?

DOSA MEREKA MENINGGALKAN SOLAT

WAKTU SUBUH

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.
Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.
Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.
Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur.
Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu.
Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum.
Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud.
Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.


WAKTU ZUHUR

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (Isyraq & Dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor.
Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman.
Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan.
Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak?

WAKTU ASAR

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif.
Rahsia warna oren ialah kreativiti.
Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu).
Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

WAKTU MAGRIB

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah.
Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.
Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita.
Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

WAKTU ISYAK

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan.
Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak.
Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan.
Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam.
Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

QUAMULLAI

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus.
Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.
Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam.
Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya.
Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.
Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.

Sunday, January 29, 2017

PUTRAJAYA MARRIOT HOTEL

PUTRAJAYA MARRIOT HOTEL
(Valid:31 JAN 2018)

-70% Published Room Rate (3 night) /6 voucher
-Special Fixed Room Rate/2 voucher
-Complimentrary Room on the 2nd consecutive night Valid When Paying 1st night at 50% off rack Rate/3 voucher
-60% Published Room Rate (3 night) /3 voucher
-2 person FREE drink
-2 person FREE buffet
-2 person FREE buffet Dim Sum
-Cake 1kg
-50% off group of 5-10 person
-Swimming 2 person/2 voucher
-Massage (2 person)/1 voucher
-Footbath (2 person)/1 voucher
-Fitnest (2 person)/1 voucher

RENAISSANCE KOTA BHARU HOTEL
(Valid:31 JAN 2018)

-Special Fixed Room Rate/2 voucher
-50% off Rate on 1st night and Receive 2nd night Complimentary /2 voucher


RENAISSANCE KUALA LUMPUR  HOTEL
(Valid:31 JAN 2018)

-Special Fixed Room Rate/1 voucher
-RM600 nett on 1st night and get 2nd night stay on complimentary/1 voucher


MIRI MARRIOT RESORT & SPA
(Valid:31 JAN 2018)

-Special Fixed Room Rate/1 voucher
-50% off Rate on 1st night and Receive 2nd night Complimentary /1 voucher

-60% Published Room Rate (3 night) /1 voucher



Grand Lexis Port Dickson/Grand Lexis PD/Lexis Hibiscus PD

Discount/Offer  15% off best available rates
Promotion Period         1 November 2016 - 30 April 2017
Address          
Batu 2, Jalan Seremban,
71000 Port Dickson, Negeri Sembilan,
Malaysia

Tel       06 - 653 2000

 Hotel Transit Kuala Lumpur

Discount/Offer 
•          
Superior room: RM204.05 nett
(Normal room rate: RM358.30 nett)

             
•           Deluxe room: RM245.05 nett
(Normal room rate: RM464.30 nett)
Promotion Period         01 February 2016 - 31 December 2017
Address           42, Jalan Pudu, 55100 Kuala Lumpur, Malaysia
Tel       03 - 2022 3355
Email    reservation@hoteltransitkl.com
Tel       www.hoteltransitkl.com


 Promenade Hotel Kota Kinabalu
Discount/Offer 
•           50% off published room rates
Promotion Period         1 April 2016 - 31 December 2017
Address          
No. 4, Lorong Api-Api 3, Api-Api Centre,
88000 Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Tel       088-265 555
Email    enquiry@promenade.com.my
Website            www.promenade.com.my


Swiss-Garden Hotel & Residences Kuala Lumpur

Discount/Offer 
•          
Hotel: RM254 nett for Deluxe Room (Published room rate: RM560 nett)



Swiss-Inn Chinatown Kuala Lumpur

             
•           Residences: RM313 nett for Residence Suite (Published room rate: RM880 nett)
Promotion Period         1 June 2016 - 31 May 2017
Address          
117, Jalan Pudu, 55100 Kuala Lumpur, Malaysia

Tel       03 - 2785 1111
Website            www.swissgarden.com




Swiss-Inn Chinatown Kuala Lumpur


Discount/Offer 
•          
RM149 nett for Superior Room (Published room rate: RM350 nett)

Promotion Period         1 June 2016 - 31 May 2017
Address          
MM Hotels Sdn Bhd
62, Jalan Sultan, 50000 Kuala Lumpur, Malaysia

Tel       03 - 2072 3333
Website            www.swissgarden.com


The Federal Kuala Lumpur

Discount/Offer 
•           RM310+ for Merdeka Wing Room
Promotion Period         1 July 2016 - 28 December 2017
Address          
The Federal Kuala Lumpur
No 35 Jalan Bukit Bintang, 55100 Kuala Lumpur, Malaysia

Tel       03 - 2148 9166
Website            www.fhihotels.com
Email    reservations.federal.com.my
Terms and Conditions  
•           Inclusive of buffet breakfast for 2 persons.
             
•           Complimentary fruit platter in the room.
             
•           Late check-out upon request and subject to availability.
             
•           Complimentary car parking at Plaza Low Yat.


Capitol Hotel Kuala Lumpur
Discount/Offer 
•           RM280+ for Premium Room
Promotion Period         1 July 2016 - 28 December 2017
Address          
Jalan Bulan, Off Jalan Bukit Bintang,
55100 Kuala Lumpur, Malaysia

Tel       03 - 2143 7000
Website            www.fhihotels.com
Email    reservations.federal.com.my
Terms and Conditions  
•           Inclusive of buffet breakfast for 2 persons.
             
•           Complimentary fruit platter in the room.
             
•           Late check-out upon request and subject to availability.
             
•           Complimentary car parking at Plaza Low Yat.


The Club Saujana Resort

Discount/Offer 
•           15% off best available rates on weekdays
             
•           30% off best available rates on weeekends
Promotion Period         1 November 2016 - 30 December 2017
Address          
Saujana Resort, Jalan Lapangan Terbang SAAS, 40150 Selangor Darul Ehsan, Malaysia

Tel       03 - 7843 1234
Email    info@thesaujana.com

Website            www.theclubsaujanaresort.com

Monday, January 2, 2017

TIP KASUT PENJAGAAN







Kasut merupakan pelengkap penampilan seharian kita. Oleh itu, penjagaan kasut adalah sangat penting. Ikuti tip penjagaan kasut yang betul agar kasut anda kelihatan cantik sentiasa. 
  • Jika kasut didapati basah atau sebagainya, biarkan sepatu kering di kawasan bersuhu bilik. Elak menggunakan tenaga haba yang kuat atau alat pengering kerana ia menyebabkan kasut longgar, terkupas, pudar warna dan mudah merekah.
 
  • Kotak kasut yang bersusun di pintu hadapan rumah mahupun di dalam bilik tidur mungkin mencacatkan kekemasan di rumah. Oleh itu, dinasihatkan untuk anda membeli ‘pokok kasut’ yang dapat menggantung kesemua koleksi kasutmu. Ini membolehkan kasut ‘bernafas’ dengan lebih baik.
 
  • Elak menjemur kasut di bawah cahaya matahari yang terik dan membahang dalam kadar masa yang terlalu lama kerana boleh menyebabkan kasut jadi reput.
 
  • Anda perlu tahu jenis kasut dan kesesuaiannya ke majlis yang anda tuju. Jangan pakai kasut kulit untuk perjalanan lasak kerana memungkinkan kasut untuk cepat rosak, malah ia memberi ketidakselesaan semasa memakainya.
 
  • Jangan longgokkan kasut di satu tempat. Asingkan mengikut jenis kasut, dikhuatiri kasut berlaga satu sama lain terutamanya bagi jenis kasut bertumit tinggi dan tajam.
 
  • Jika kasut terkena kotoran, bersihkannya dengan segera. Membiarkan kotoran pada kasut akan menyebabkan ia menjadi kotoran kekal dan meninggalkan warna kuning yang merosakkan kecantikan sepatu.
 
  • Melenturkan kaki ketika memakai kasut kulit adalah perkara yang tidak digalakkan. Ini akan menyebabkan kesan lipatan dan garisan pada bahagian depan kasut.
 
  • Sumbat bahagian depan kasut dengan kertas serta penahan khas di dalam kasut agar bentuk kasut kekal dan tidak membengkok mahupun terlipat.
 
  • Jangan biarkan kasut yang terkena lopak tanpa membasuhnya. Lumpur yang terlekat menjadikan kasut mereput dengan pantas.
 
  • Elak memakai stokin yang sama setiap hari kerana ia memerangkap bau peluh kaki anda di dalam kasut.
  • Letak pewangi di dalam rak kasut bagi menghilangkan bau kaki yang terperangkap sekali gus menjadikan bau kasut lebih segar.
 
  • Kasut berjenama dengan harga mahal selalunya adalah pilihan terbaik bagi mereka yang inginkan kualiti dan tidak rosak cepat. Cuma apa yang perlu adalah tukar pelapik kasut bagi menjadikan ia kasut yang terus-terusan memberi keselesaan kepada si pemakai.
 
  • Ketika mengilatkan kasut kulit, berus dalam arah mebulat dan kasar. Jangan terlalu berlembut bagi memberi kilatan yang kemas dan cantik.
 
  • Bagi kasut kulit, sering kilatkan ia bagi memberi perlindungan yang lebih baik. Ini dapat mengelakkan kasut daripada reput.
 
  • Tidak digalakkan memakai kasut yang sama setiap hari kerana ia mudah lusuh dan berbau juga tiada kelainan dalam penampilan anda sehari-hari ke tempat kerja.
 
  • Kasut yang diperbuat daripada fabrik ataupun kanvas boleh dibasuh menggunakan mesin basuh atau cucian tangan. Letak gumpalan surat khabar lama di dalam kasut bagi mengekalkan bentuknya ketika kasut itu mengering.
 
  • Kasut jenis baldu kalis air tidak boleh dibersihkan dengan berus yang kasar. Guna berus lembut dan gosok perlahan-lahan. Sifatnya yang sensitif amat mudah terkoyak dan rosak. 

Sunday, September 4, 2016

JUMPA ANAK KUCING DI TINGGALKAN IBU




-Rasa bersalah sebab selamatkan anak kucing yang ditinggalkan ibu, saya jumpa baby kucing yang tidak membuka mata lagi kat belakang tempayan besar rumah jiran cina,kataknya ibu nya tiada, sudah 2 hari bunyi mengiau-ngiau tengah malam.Saya jumpa baby cat tu terbelit tali guni, kesian..

-Masa tu hari hari Ahad pagi jam 12.00 t hari (klini haiwan dah bukak)..ingat nak letak terus kucing tu kat klinik haiwan sebab tak tau nak jaga, saya bagi susu dan lap kapas suam kat bontot kucing (tak tau apa nak buat sebab kesian kat dia yang terbiar)

-Hari ni hari isnin, pagi-pagi saya bersiap nak pegi kerja, rasa dah x larat nak jaga sebab bagi minum kucing tu 3 jam sekali, rasanya susu tu x sesuai dan mungkin juga kucing tu perlukan ibunya, dia dah jadi lemah, saya lagi rasa susah hati pada masa ni, ingatkan ibu kucingnya mencari dia tadi.

-KESIMPULAN: seharusnya saya buka tali guni tu sahaja, dan membiarkan bayi kucing tu mengiau-ngiau memanggil ibunya, mungkin sudah naluri binatang macam tu, sepatutnya saya yang tidak pandai menjaganya hanyalah sekadar memberi susu dan menolongnya membuang najis ditempat dimana ibunya sembunyikan  di sebalik tempayan besar itu(rasanya ibunya ada…. Masakan bila saya jaga 2 hari, dia sudah lembik)ibunya lebih pandai menjaga.

Saya meninggalkan baby kucing itu dengan perasaan bersalah dan susah hati, saya berharap dia dapat diselamatkan oleh Doktor haiwan.

Tuesday, August 30, 2016

CARA MENDIDIDK ANAK CEMERLANG



JIKA ANAK ANDA TIDAK CEMERLANG


Jika anak anda tidak cemerlang dalam pelajaran ini bermaksud anak anda bukan pemalas dan bodoh, sebaliknya mereka memang minat belajar dan sentiasa mahu mempelajari minat yang baru seperti informasi tetapi mereka tidak berminat kerana tidak dapat memahami dan diperlakukan dengan betul di sekolah, seperti juga tidak menumpu perhatian dan mengelamun ketika belajar di sekolah.

Kenal pasti subjeknya yang lemah

Tanya pada diri anda terlebih dahulu (‘apa yang patut saya tolong untuk anda berjaya?’), jika anak tidak berminat Sains, anda boleh cuba dengan membeli buku-buku sains yang menarik dan dia suka, fakta-fakta sains dan lucu  tetapi padat dan berinformasi, anak-anak akan tertarik untuk membaca.
“sains adalah sesuatu yang menjijikan, tetapi bagus untuk diperbincangkan perkara-perkara yang meloyakan tetapi sungguuhh menarik!’... inilah masa anda mengetahui bagaimana kuman ini boleh hidup di dalam perut ‘. Anda boleh membeli buku yang mudah difahami dan menggunakan bahasa yang mudah difahami supaya mereka selalu membaca.
Jika anak anda lemah dalam Matematik, cuba cari subjek yang mereka minati. Seperti menghafal Sifir tetapi pastikan sesi menghafal adalah seronok, ringkas dan tidak terlalu lama.

Jangan mengharapkan hasil dalam sekelip mata

Jika anak anda memulakan usaha dalam subjek pada hari Sabtu, jangan harapkan anak anda mendapat A pada hari Isnin, Harapan itu sangat tidak mungkin, yang penting anak anda menunjukkan bersungguh-sungguh untuk berjaya dan selalu buat latihan.

Jika anak anda tidak cemerlang lebih satu subjek.

Tumpukan perhatian pada  (1) subjek dahulu. Bila dia sudah menunjukan peningkatan dalam subjek tersebut, beralih pada subjek yang lain. Biar dia memilih subjek yang hendak dipertingkat seterusnya sambil berkata “kamu sudah berjaya meningkatkan pencapaian Sains kamu, subjek apa kamu rasa kita patut mempertingkatkan tumpuan selepas ini?, Hormati dan laksanakanlah keputusan yang dibuat.

Masalah yang Terhimpun

Sesetengah subjek seperti matematik adalah masalah terhimpun, itulah sebanya mengapa pelajaran di peringkat Tadika dan sekolah rendah adalah penting.sebagai contoh bila anak anda tidak memahami topik pecahan akan mengalami kekeliruan bila diperingkat sekolah rendah, pastikan anda mengatasnya terlebih dahulu.

Hadkan waktu menonton televisyen

Padamkan televesyen dan permainan komputer dan anda seharusnya menentukan berapa jam untuk mereka melihat tv dan menggunakan komputer.
Menunton tv= 1 jam sehari semasa hari persekolahan( tidak termasuk Discovery cheenal)
Permainan komputer hanya dibenarkan pada hujung minggu.

Peta Minda


Belajar untuk memahami Peta minda kerana bila beralih ke sekolah menengah kerja sekolah akan bertambah secara mendadak dan boleh menyebabkan dia tertekan dan anda boleh merujuk kepada karya Tony Buzan (The mind map)

Sunday, May 1, 2016

Cara cepat mengencangkan bokong

senaman kempis perut hanya 8 minit

Kolagen Super Tinggi Bagi Tubuh

30 Buah Yang Mengandung Kolagen Super Tinggi Bagi Tubuh

Kolagen adalah protein yang paling berlimpah dalam tubuh manusia. Kolagen mencakup lebih dari 20 jenis yang berbeda dan melayani fungsi struktural dalam tubuh. Kolagen ditemukan pada kulit, jaringan ikat, dinding pembuluh darah dan mata. Kolagen kaya akan asam amino prolin dan lisin.
Manfaat Kolagen dalam Tubuh
buah yang mengandung kolagenKolagen ini paling sering ditemukan pada kulit, tulang dan jaringan ikat dalam tubuh, memberikan dukungan struktural, kekuatan dan tingkat elastisitas (dalam kombinasi dengan elastin). Pada lapisan tengah kulit kolagen membantu membentuk jaringan fibrosa, yang di atasnya sel-sel baru dapat tumbuh. Kolagen juga diperlukan dalam penggantian dan pemulihan sel-sel kulit mati. Beberapa kolagen juga berfungsi sebagai penutup pelindung organ halus dalam tubuh seperti ginjal.
Vitamin C membantu pembentukan kolagen. Meskipun buah tidak mengandung kolagen, buah-buahan yang memasok protein atau memberikan vitamin C ini memberikan tubuh blok bangunan struktural protein kolagen ini.
Berikut ini daftar buah yang mengandung kolagen dan wajib dikonsumsi :
30. Pear
Tekstur buah pear mirip sekali dengan tekstur buah apel, kaya akan rasa dan banyak mengandung kebutuhan nutrisi manusia sehari-hari. Sekitar 7 persen dari kebutuhan vitamin c terdapat dalam 100 gram buah pear, yang berguna sebagai kolagen. Pear juga menjadi sumber serat, mineral dan ragam vitamin yang jumlahnya juga tidak kalah banyaknya.
29. Apel
Apel merupakan makanan untuk diet yang banyak dikonsumsi. Di dalam 125 gram apel mengandung 5,7 miligram vitamin C atau dapat memenuhi sekitar 10 persen kebutuhan vitamin c dalam tubuh kita setiap harinya termasuk sebagai zat kolagen. Apel juga memiliki kandungan antioksidan yang sangat bagus untuk menjauhkan tubuh dari berbagai radikal bebas.
28. Buah peach
Buah peach atau di Indonesia dikenal dengan nama buah persik, berasal dari negeri Cina. Vitamin C sebagai antioksidan dan kolagen alami juga terkandung di dalam buah persik, yaitu 11 persen dari kebutuhan vitamin c yang disarankan untuk tubuh kita.
27. Manggis
Buah manggis memiliki daging buah berwarna putih, dengan rasa manis yang khas buah manggis banyak disukai. Apalagi di Indonesia buah manggis sangat mudah sekali untuk dijumpai. Di setiap 100 gram manggis, terdapat 7,2 mg C yang berguna sebagai kolagen alami bagi tubuh. Manggis juga mengandung Vitamin B complex seperti folat, thiamin dan niacin.
26. Pisang
Pisang merupakan buah yang memiliki rasa nikmat biasa digunakan sebagai penutup. Pisang mengandung banyak nutrisi yang sangat bagus untuk kesehatan tubuh. Dalam 100 gram pisang mengandung 8,7 miligram Vitamin C yang baik untuk menjaga daya tahan tubuh dan tent saja sumber kolagen. Pisang juga bisa menjadi sumber vitamin B6 dan potassium yang sangat baik.
25. Buah plum
Buah plum banyak ditanam di negara Eropa, Amerika Serikat, Cina maupun Jepang. Di Indonesia, kita bisa menemukan buah plum ini di supermarket. Buah plum merupakan makanan rendah kalori, namun tinggi kolagen yang terdapa pada kandungan vitamin Cnya.
24. Blueberry
Blueberry, walaupun ukuran buahnya kecil tetapi mengandung pigmen pro anthocyanin yang sangat tinggi yang bermanfaat sebagai antioksidan bagi tubuh seperti menangkal radikal bebas. Di dalam 100 gram, terdapat 9,7 miligram vitamin C atau setara dengan 16 persen dari total kebutuhan vitamin C tubuh harian.
23. Buah aprikot 
Wanginya harum, rasanya manis, buah aprikot memang sangat disukai. Saat matang, rasa buah yang mengandung kolagen ini mirip sekali dengan rasa buah plum yang matang. Tidak kalah dengan buah plum, buah aprikot juga mengandung banyak nutrisi. Di antaranya, mengandung sekitar 16% vitamin C dari total kebutuhan vitamin C harian yang mencukupi kebutuhan kolagen tubuh.
22. Delima
Sekitar 17% vitamin c dari total keseluruhan kebutuhan tubuh terdapat dalam 100 gram buah delima. Mengkonsumsi buah delima yang kaya kolagen ini secara teratur, bermanfaat untuk menjauhkan kita dari kanker prostate, penyakit diabetes serta limfoma.
21. Anggur
Buah anggur merupakan buah yang mengandung vitamin A, C, K dan vitamin B complex yang sangat baik. Setiap 100 gram buah anggur mengandung sekitar 10,8 miligram vitamin C yang berperan sebagai kolagen.
20. Buah Langsat
Buah langsat memiliki bentuk seperti buah duku. Tetapi pada dasarnya buah ini adalah dua jenis buah yang berbeda. Salahnya lagi kita sering menganggap kedua jenis buah ini sama. Buah langsat ini mengandung sekitar 13,3 miligram vitamin C per 100 gram buahnya, yang mendukung ketersediaan kolagen.
19. Tomat
Kandungan gizi tomat di dalam setiap 100 gram buah tomat, dapat memenuhi 21% dari kebutuhan vitamin setiap harinya yang berfungsi sebagai kolagen alami. Tomat juga berguna untuk melindungi kulit dari sinar ultra violet, karena di dalam tomat mengandung banyak lycopene.
18. Sawo
Buah sawo juga termasuk buah yang mengandung kolagen tinggi. Buah sawo mengandung vitamin C yang dapat memenuhi sekitar 24,5% kebutuhan vitamin C tubuh di dalam satu hari. Sedangkan buah sawo yang sudah matang dapat menjadi sumber potassium, zat besi dan folate yang sangat baik.
17. Buah Durian
Buah durian memang buah yang sangat digemari oleh masyarak Indonesia. Baunya memang sangat khas mengandung vitamin C yang sangat tinggi yang berguna sebagai kolagen, yakni sekitar 19,7 mg per 100 gram. Buah durian juga memiliki banyak kandungan mineral yang dibutuhkan oleh tubuh namun waspadaibahaya makan durian jika berlebihan.
16. Sirsak
Buah sirsak termasuk makanan kaya serat dan vitamin. Vitamin yang paling dominan di dalam buah sirsak adalah Vitamin C, sekitar 20 miligram di dalam 100 gram buah sirsak yang juga baik sebagai sumber kolagen.
15. Markisa
Markisa merupakan buah yang berasal dari Amerika Selatan, namun di markisa juga sudah banyak dibudidayakan di Indonesia. Rasanya enak, biasanya markisa dijadikan sebagai campuran minuman. Buah yang mengandung kolegan tinggi ini, berasal dari vitamin C. yakini sebanyak 30 miligram di setiap 100 gram buahnya. Markisa juga tinggi akan kandungan vitamin A serta potassium.
14. Jeruk Bali
Jeruk bali jika sudah matang akan berwarna merah dan rasanya sangat segar. Warnanya yang demikian menjadi sumber lycopene, vitamin A serta memiliki kandungan beta carotene yang tinggi pula. Selain itu, jeruk bali merupakan buah yang mengandung vitamin C, yakni mencukupi 52% vitamin C yang dibutuhkan oleh tubuh sehari.
13. Belimbing
Belimbing dapat tumbuh dengan baik di wilayah yang memiliki iklim tropis.Rasanya manis jika sudah masak, namun masih ada sedikit rasa kecut. Di dalam buah belimbing mengandung kolagen, yang berasal dari vitamin Cnya yaitu 34,7 miligram vitamin C per 100 gramnya. Belimbing juga merupakan sumber vitamin B complex yang cukup lengkap.
12. Srikaya
Buah srikaya memiliki rasa yang manis dan sangat enak. Srikaya memiliki banyak kandungan nutrisi yang sangat baik bagi tubuh, termasuk buah yang mengandung kolagen tinggi. Hal ini berasal dari kandungan vitamin C di dalam buah srikaya sebanyak 35,9 miligram per 100 gram buahnya. Srikaya memiliki banyak kandungan vitamin, mineral dan antioksidan.
11. Buah Kedondong
Buah kendondong merupakan buah asli dari wilayah Asia Tenggara. Di Indonesia khususnya, kendondong sangat mudah untuk dijumpai. Biasanya buah kedondong dijadikan sebagai manisan. Padahal mengkonsumsi buah kedondong segar, lebih kaya akan nutrisi dibandingkan kedondong yang sudah diolah. Kandungan vitaminnya Cnya 36 miligram atau sekitar 60 persen dari kebutuhan harian.
10. Mangga
Mangga sering disebut juga sebagai rajanya buah. Rasanya enak, jenisnya beragam dan juga sangat menyehatkan. Mengandung sekitar 45,7 miligram Vitamin C di dalam 165 gram mangga, yang berguna sebagai kolagen penting untuk menjaga kesehatan kulit.
9. Buah Cermai
Buah cermai memiliki rasa yang menyegarkan, sedikit manis dengan campuran rasa asam. Buah yang mengandung kolagen tinggi ini, kebanyakan dijadikan sebagai manisan buah cermai. Jika dikonsumsi langsung dalam jumlah 100 gram, akan memenuhi 46 persen kebutuhan vitamin C.
8. Nanas
Nanas, termasuk ke dalam jenis tanaman tropis. Rasa nanas yang segar juga tidak kalah enak dibandingkan dengan buah-buahan lainnya. Mengkonsumsi 100 gram nanas, akan memenuhi 80% kebutuhan tubuh kita terhadap vitamin c. Kolagen yang terdapat dalam vitamin C buah nanas ini, sebanyak 47,8 mg per 100 gram buahnya. Nanas juga memiliki kandungan potassium, mangan dan folat yang tinggi, berguna untuk meningkatkan fungsi organ-organ tubuh.
7. Lemon
Lemon memilii rasa yang kecut, memiliki aroma yang sangat segar. Tetapi lemon mengandung banyak khasiat yang sangat baik bagi kesehatan termasuk keberadaan kolagennya. Hal ini terdapat pada  mengkonsumsi 100 gram lemon mengandung 53 mg, akan bisa memenuhi 88 persen kebutuhan vitamin C yang disarankan setiap harinya. Vitamin B complex juga terkandung dalam konsentrasi yang tinggi di dalam buah yang satu ini.
6. Buah Jeruk (53,2 mg/100 gr)
Buah jeruk adalah buah yang paling banyak mengandung Vitamin C. Dan, di dunia, buah jeruk dipercaya sebagai salah satu buah yang paling sehat. Di dalam 100 gram jeruk, bisa memenuhi sekitar 90% kebutuhan vitamin c harian kita. Selain itu jeruk juga mengandung banyak nutrisi seperti kolagen dan juga kandungan flavonoid yang tinggi. Zat herpidin juga terdapat di dalam jeruk yang berguna sebagai makanan penurun darah tinggi.
5. Stroberi (58,8 mg/100 gr)
Warnanya merah menarik, rasanya ada manis dengan sedikit campuran rasa asam yang bisa membuat kita merasa fresh kembali. Stroberi merupakan buah jenis berry yang paling terkenal dan difavoritkan. Stroberi adalah jenis buah yang rendah kandungan kalorinya tetapi sangat banyak jumlah vitamin C nya. Vitamin C di dalam buah stroberi ini membentuk kolagen yang berguna menjaga kesehatan kulit.
4. Pepaya (61,8 mg/100 gr)
Pepaya merupakan buah tropis yang sangat mudah ditemui di Indonesia. Rasanya yang manis dengan tekstur lembut menjadikan papaya disukai banyak orang. Kandungan nutrisi papaya pun tidak kalah. Buah yang mengandung kolagen ini memenuhi vitamin C sebanyak 61,8 setiap 100 gram buahnya.
3. Leci (71,5 mg/100 gr)
Buah leci dalam jumlah 100 gram mengandung 71,5 mg vitamin c, yang berguna sebagai kolagen. Terpenuhinya kebutuhan vitamin C harian tubuh akan membuat tubuh kita kebal terhadap serangan-serangan virus atau bakteri yang bisa menyebabkan penyakit.
2. Kiwi  (92,7 mg/100 gr)
Buah kiwi Berisi fito-kemikal, vitamin dan juga mineral yang sangat banyak untuk memenuhi kebutuhan tubuh akan berbagai nutrisi tersebut. Vitamin C terkandung di dalam buah kiwi sebanyak 92,7 mg yang mendukung kebutuhan kolagen.
buah yang mengandung vitamin c - jambu biji1. Jambu Biji (228 mg/100 gr)
Di Indonesia  jambu biji cukup mudah untuk ditemui. Di dalam 100 gram buah jeruk, terdapat 228 miligram vitamin C, tiga kali lebih besar dari kebutuhan harian kita akan vitamin c termasuk sebagai asupan kolagen. Jambu biji menjadi salah satu sumber serat dan sumber vitamin A yang sehat.

Efek Kekurangan Kolagen

Produksi kolagen alami menurun seiring dengan usia, kulit kehilangan elastisitas dan menyebabkan kulit kendur, pembentukan garis-garis kerutan dan melemahnya tulang rawan pada sendi. Tubuh secara konsisten memproduksi kolagen sampai sekitar usia 40. Kolagen kemudian mulai menurun setelah titik ini. Konsumsi buah-buahan ini secara bervariasi setiap hari, untuk mengantisipasi kekurangan kolagen di usia tua.

Advertisement

Thursday, April 28, 2016

TIP PERJALANAN JAUH DENGAN BAYI ANDA



Secara kasar, anda mungkin tidak mahu ke mana-mana dengan membawa bayi anda yang baru lahir kecuali terus pulang ke rumah. Dia memerlukan perhatian dan penyusuan hampir sepanjang masa, dan selain itu anda juga mungkin sudah letih! Tetapi apabila menjangkau usia tiga bulan, bayi sudah sesuai dibawa berjalan. Mereka bukan selemah yang kadang-kala dikhuatiri ibu bapa, dan buat masa ini, bayi anda juga tidak menganggap membuat perjalanan sebagai satu gangguan berbanding masa akan datang. 

Jadi nikmatilah saat ini kerana apabila dia sudah aktif bergerak, perjalanan jauh akan menjadi cabaran yang lebih besar. 



Tip kesihatan dan keselamatan

  • Jika membuat perjalanan melalui udara, berikan susu atau makanan semasa kapal terbang berlepas serta mendarat untuk menghilangkan kesakitan telinga.
  • Bawa krim ruam lampin, beg untuk lampin terpakai, lampin yang secukupnya untuk sepanjang perjalanan dan paracetamol bayi untuk mengurangkan kesakitan dan demam. Bawa juga ubat untuk kembung perut (minta ahli farmasi anda mengesyorkan yang sesuai), ubat titis untuk hidung tersumbat dan gel pertumbuhan gigi jika bayi anda sedang tumbuh gigi. Lihat Senarai Semak Kit Pertolongan Cemas kami untuk lebih idea.
  • Bawa topi dan losen / krim pelindung matahari (dengan SPF15 atau lebih) untuk bayi anda. Bayi di bawah usia enam bulan harus dielakkan daripada panas matahari sama sekali, dan pendedahan kepada matahari untuk bayi antara usia enam bulan dan setahun haruslah terhad, terutamanya antara jam 11 pagi dan 3 petang pada hari yang panas.
  • Dapatkan pelindung matahari untuk tingkap kereta supaya dapat melindungi kulit dan mata bayi anda daripada matahari.
  • Jika membuat perjalanan dengan kereta, bayi patut sentiasa duduk di dalam kerusi kereta bayi menghadap ke belakang, sebaik-baiknya di tempat duduk belakang. Jangan letakkan kerusi kereta bayi anda di tempat duduk penumpang hadapan yang ada beg udara. Luangkan masa sebelum anda bertolak untuk memastikan kerusi kereta bayi dipasang dengan betul dan tali pinggang keledar dipasang dengan betul pada kerusi kereta bayi. Pastikan juga tali keselamatan pada kerusi kereta bayi dilaraskan supaya padan dan kukuh pada bayi anda.


Makanan dan keselesaan

  • Jika anda tidak menyusukan bayi, jangan lupa membawa susu formula dan air yang telah dimasak dan disejukkan. Anda juga mungkin perlu membawa tin, balang dan paket makanan bayi, tetapi hanya jika anda merancang untuk pergi ke suatu tempat yang sangat eksotik; makanan bayi selalunya ada dijual di destinasi anda.
  • Bawa bib plastik untuk bayi anda. Ianya sungguh berguna untuk mengelakkan terpaksa menukar pakaian bayi beberapa kali sehari.
  • Bawa selimut bayi supaya anda boleh berhenti di taman untuk membenarkan bayi anda meregangkan kaki atau melelapkan matanya sejenak.
  • Jika bayi anda tidur dalam katil bayi, jangan lupa menempah satu semasa anda membuat tempahan bilik hotel supaya pihak hotel dapat menyediakannya sebelum anda tiba. Sebagai alternatif, anda boleh membawa sendiri katil bayi yang mudah dibawa dalam perjalanan.
  • Jangan lupa membawa cerek pemanas air untuk memudahkan bancuh susu dan air mandian bayi.



                                                                                            bekas susu 3 in 1





                                                                     bakul bayi yang mudah dibawa kemana-mana



                                                                                           Termos air panas

Menghiburkan bayi anda

Bawa sebuah beg yang berisi beberapa barang mainan kesukaan bayi anda, serta beberapa mainan yang baru. Antara yang sesuai termasuk apa saja yang bersinar, berdetar-detar, cermin khas untuk bayi, mainan bermuzik, patung haiwan, kekunci plastik atau gegelang gigit. 



Peralatan perjalanan

Beberapa peralatan yang dipilih rapi akan membantu melancarkan perjalanan dan penjelajahan apabila tiba di destinasi anda. Jangan lupa membawa lebih pempers dan tisu basah untuk memudahkan kerja.

Untuk bayi yang kecil, satu sistem perjalanan yang lengkap boleh mengurangkan kerumitan masuk dan keluar daripada kereta dan kapal terbang. 

Sebuah bugy ringan yang boleh disimpan di dalam but kereta atau ruang simpanan atas dalam kapal terbang sesuai untuk bayi yang sudah boleh duduk sendiri (anda boleh tinggalkan bugi anda di tangga kapal terbang dan anda boleh mengambilnya semula apabila tiba). 

Untuk bayi yang lebih kecil, bakul bayi mungkin berguna.

Makanan dibawah sangat sesuai dibuat sendiri untuk baby 6-8 bulan...ada nurse cakap x sesuai bagi bayi makan bila usia 4 bulan ikut pengalaman aku keempat2 anakku bagi jer masa usia 4 bulan bila sudah tau meniarap dah sampai masa dia belajar makan nestum/ bubur tujuan dia supaya kaki dan tangan kuat dan cepat merangkak, tapi awal2 bulan x bagi lagi makan ayam, daging, ikan yang gatal termasuk ikan bilis.. tak nak ajar lagi sebab takut dia alah.. Resepi dibawah saya senaraikan untuk ibu-ibu mencuba resipi menu harian bayi anda.
  1. Bubur nasi + bayam 
  2. Bubur nasi + bayam + ikan bilis
  3. Bubur nasi + brokoli 
  4. Bubur nasi + brokoli + ikan bilis
  5. Bubur nasi + ayam
  6. Bubur nasi + ayam + bayam
  7. Bubur nasi + brokoli + ayam
  8. Bubur nasi + kurma
  9. Bubur nasi + kismis
  10. Bubur nasi + ayam + saderi
  11. Bubur nasi + carrot + ayam
  12. Bubur nasi + carrot + ikan bilis
  13. Bubur nasi + kubis bunga + ikan bilis
  14. Bubur nasi + kacang pis + ayam
  15. Bubur nasi + kacang pis + ikan bilis
  16. Oat + puree epal
  17. Oat + puree carrot
  18. Oat + puree betik
  19. Oat + puree pisang
  20. Oat + puree kiwi
  21. Oat + puree labu
  22. Oat + puree keledek
  23. Oat + avacado
  24. Oat + kurma
  25. Oat + kismis
  26. Kentang + ayam
  27. Kentang + ikan bilis
  28. Kentang + sayur 
  29. Speghati + ikan bilis
  30. Speghati + ayam





   ni menu baby untuk jadi guardline saya untuk bagi makan, dah lama tak dapat bayi..ingat-ingat lupa pula...


Cara buat bubur nasi mudah saja... Ambil segenggam beras...basuh bersih dan rebus dangan dua gelas air... Masukkan je ikan bilis atau apa-apa yang nak dicampurkan tu bila dah mendidih... Cuma kalau campur sayur... Masukkan sayur bila bubur dah hampir kering... Sebab nanti zat nya hilang pula bila rebus terlalu lama... Lepas dah kering... Kisar dengan pengisar kering... Bila baby nak makan, bancuh dengan susu atau air suam...

Biasanya segenggam nasi cukup untuk tiga kali makan... Makan pagi, tengah hari dan petang... Biasanya oat aku masak untuk makan pagi atau sarapan dan juga makan petang... Tengah hari makan bubur nasi...

Nasi tak sesuai untuk campur dengan kentang sebab dua-dua karbo...

Resepi untuk oat mudah juga... Kisar oat kering hingga halus... Simpan dalam bekas kedap udara... Bila nak makan, bancuh oat dengan air panas kemudian campur dengan puree buah... Kacau sebati dan boleh la makan...

Kalau anak dah ada gigi, lagi mudah.. Boleh masak bihun kosong...roti dan banyak lagi yang boleh dipelbagaikan... Memang kena kreatif la memasak untuk baby ni... Supaya baby tak bosan dengan menu yang sama... 

Gabungan makanan ikut resepi diatas perlu dilakukan secara berperingkat. Untuk bayi enam bulan, mulakan dengan bubur kosong, dimasak lembik dan dikisar... bila dah seminggu dia biasa makan, baru mula campurkan sikit-sikit... kemudian campurkan dengan sesuatu makanan baru secara berperingkat... Ikan laut kurang digalakkan kerana tinggi merkuri, tapi anak 8 bulan ke atas,boleh la cuba bagi makan ikan laut seperti ikan merah dan ikan tenggiri dalam kuantiti yang sedikit. 

30 resepi diatas boleh la digilir-gilirkan selama sebulan... jadi, takdelah bayi rasa bosan makan makanan yang sama... umur hampir lapan bulan biasanya tekstur bubur dah sedikit kasar...tak perlu blend tapi cukup dengan lecek je... sebab dia dah mula mengunyah.. walaupun takde gigi.. Sebaiknya masak makanan ikut keperluan... elakkan bekukan atau sejuk dan panaskan makanan bayi..sebab kurang khasiatnya.. kita sendiri pun tak lalu kan nak makan makanan yg disejukbeku pastu panaskan semula.. apatah lagi bayi... bayi tak makan banyak, tapi kerap makan... 

Selamat mencuba ea... enjoy memasak, jika anak suka makan... 


nota:
- Elakkan kenalkan anak dengan nestum dikala usia 5-6 bulan, kerana khuatir dia kurang makan natural food... untuk snek sihat boleh sediakan potongan buah segar dan bagi baby pegang... 
-Sila guna banyak air untuk bancuhan supaya bubur nasi lembek, takut pejal sangat dia sembeli nanti
-untuk 4 bulan saya sarankan makan dua kali sehari sahaja sehingga 6 bulan, untuk elak bayi rasa bosan makan selang seli dengan menu bubur yang berlainan selang sehari.
- banyakkan minum air masa memberi bubur nasi.. cara mudah bagi air melalui botol susu dan sudu pun boleh.