About Me

My photo
salam perkenalan semua.. ilmu dan persahabatan adalah pelajaran hidup yang penting. Hargai selagi ada

Sunday, May 1, 2016

Cara cepat mengencangkan bokong

senaman kempis perut hanya 8 minit

Kolagen Super Tinggi Bagi Tubuh

30 Buah Yang Mengandung Kolagen Super Tinggi Bagi Tubuh

Kolagen adalah protein yang paling berlimpah dalam tubuh manusia. Kolagen mencakup lebih dari 20 jenis yang berbeda dan melayani fungsi struktural dalam tubuh. Kolagen ditemukan pada kulit, jaringan ikat, dinding pembuluh darah dan mata. Kolagen kaya akan asam amino prolin dan lisin.
Manfaat Kolagen dalam Tubuh
buah yang mengandung kolagenKolagen ini paling sering ditemukan pada kulit, tulang dan jaringan ikat dalam tubuh, memberikan dukungan struktural, kekuatan dan tingkat elastisitas (dalam kombinasi dengan elastin). Pada lapisan tengah kulit kolagen membantu membentuk jaringan fibrosa, yang di atasnya sel-sel baru dapat tumbuh. Kolagen juga diperlukan dalam penggantian dan pemulihan sel-sel kulit mati. Beberapa kolagen juga berfungsi sebagai penutup pelindung organ halus dalam tubuh seperti ginjal.
Vitamin C membantu pembentukan kolagen. Meskipun buah tidak mengandung kolagen, buah-buahan yang memasok protein atau memberikan vitamin C ini memberikan tubuh blok bangunan struktural protein kolagen ini.
Berikut ini daftar buah yang mengandung kolagen dan wajib dikonsumsi :
30. Pear
Tekstur buah pear mirip sekali dengan tekstur buah apel, kaya akan rasa dan banyak mengandung kebutuhan nutrisi manusia sehari-hari. Sekitar 7 persen dari kebutuhan vitamin c terdapat dalam 100 gram buah pear, yang berguna sebagai kolagen. Pear juga menjadi sumber serat, mineral dan ragam vitamin yang jumlahnya juga tidak kalah banyaknya.
29. Apel
Apel merupakan makanan untuk diet yang banyak dikonsumsi. Di dalam 125 gram apel mengandung 5,7 miligram vitamin C atau dapat memenuhi sekitar 10 persen kebutuhan vitamin c dalam tubuh kita setiap harinya termasuk sebagai zat kolagen. Apel juga memiliki kandungan antioksidan yang sangat bagus untuk menjauhkan tubuh dari berbagai radikal bebas.
28. Buah peach
Buah peach atau di Indonesia dikenal dengan nama buah persik, berasal dari negeri Cina. Vitamin C sebagai antioksidan dan kolagen alami juga terkandung di dalam buah persik, yaitu 11 persen dari kebutuhan vitamin c yang disarankan untuk tubuh kita.
27. Manggis
Buah manggis memiliki daging buah berwarna putih, dengan rasa manis yang khas buah manggis banyak disukai. Apalagi di Indonesia buah manggis sangat mudah sekali untuk dijumpai. Di setiap 100 gram manggis, terdapat 7,2 mg C yang berguna sebagai kolagen alami bagi tubuh. Manggis juga mengandung Vitamin B complex seperti folat, thiamin dan niacin.
26. Pisang
Pisang merupakan buah yang memiliki rasa nikmat biasa digunakan sebagai penutup. Pisang mengandung banyak nutrisi yang sangat bagus untuk kesehatan tubuh. Dalam 100 gram pisang mengandung 8,7 miligram Vitamin C yang baik untuk menjaga daya tahan tubuh dan tent saja sumber kolagen. Pisang juga bisa menjadi sumber vitamin B6 dan potassium yang sangat baik.
25. Buah plum
Buah plum banyak ditanam di negara Eropa, Amerika Serikat, Cina maupun Jepang. Di Indonesia, kita bisa menemukan buah plum ini di supermarket. Buah plum merupakan makanan rendah kalori, namun tinggi kolagen yang terdapa pada kandungan vitamin Cnya.
24. Blueberry
Blueberry, walaupun ukuran buahnya kecil tetapi mengandung pigmen pro anthocyanin yang sangat tinggi yang bermanfaat sebagai antioksidan bagi tubuh seperti menangkal radikal bebas. Di dalam 100 gram, terdapat 9,7 miligram vitamin C atau setara dengan 16 persen dari total kebutuhan vitamin C tubuh harian.
23. Buah aprikot 
Wanginya harum, rasanya manis, buah aprikot memang sangat disukai. Saat matang, rasa buah yang mengandung kolagen ini mirip sekali dengan rasa buah plum yang matang. Tidak kalah dengan buah plum, buah aprikot juga mengandung banyak nutrisi. Di antaranya, mengandung sekitar 16% vitamin C dari total kebutuhan vitamin C harian yang mencukupi kebutuhan kolagen tubuh.
22. Delima
Sekitar 17% vitamin c dari total keseluruhan kebutuhan tubuh terdapat dalam 100 gram buah delima. Mengkonsumsi buah delima yang kaya kolagen ini secara teratur, bermanfaat untuk menjauhkan kita dari kanker prostate, penyakit diabetes serta limfoma.
21. Anggur
Buah anggur merupakan buah yang mengandung vitamin A, C, K dan vitamin B complex yang sangat baik. Setiap 100 gram buah anggur mengandung sekitar 10,8 miligram vitamin C yang berperan sebagai kolagen.
20. Buah Langsat
Buah langsat memiliki bentuk seperti buah duku. Tetapi pada dasarnya buah ini adalah dua jenis buah yang berbeda. Salahnya lagi kita sering menganggap kedua jenis buah ini sama. Buah langsat ini mengandung sekitar 13,3 miligram vitamin C per 100 gram buahnya, yang mendukung ketersediaan kolagen.
19. Tomat
Kandungan gizi tomat di dalam setiap 100 gram buah tomat, dapat memenuhi 21% dari kebutuhan vitamin setiap harinya yang berfungsi sebagai kolagen alami. Tomat juga berguna untuk melindungi kulit dari sinar ultra violet, karena di dalam tomat mengandung banyak lycopene.
18. Sawo
Buah sawo juga termasuk buah yang mengandung kolagen tinggi. Buah sawo mengandung vitamin C yang dapat memenuhi sekitar 24,5% kebutuhan vitamin C tubuh di dalam satu hari. Sedangkan buah sawo yang sudah matang dapat menjadi sumber potassium, zat besi dan folate yang sangat baik.
17. Buah Durian
Buah durian memang buah yang sangat digemari oleh masyarak Indonesia. Baunya memang sangat khas mengandung vitamin C yang sangat tinggi yang berguna sebagai kolagen, yakni sekitar 19,7 mg per 100 gram. Buah durian juga memiliki banyak kandungan mineral yang dibutuhkan oleh tubuh namun waspadaibahaya makan durian jika berlebihan.
16. Sirsak
Buah sirsak termasuk makanan kaya serat dan vitamin. Vitamin yang paling dominan di dalam buah sirsak adalah Vitamin C, sekitar 20 miligram di dalam 100 gram buah sirsak yang juga baik sebagai sumber kolagen.
15. Markisa
Markisa merupakan buah yang berasal dari Amerika Selatan, namun di markisa juga sudah banyak dibudidayakan di Indonesia. Rasanya enak, biasanya markisa dijadikan sebagai campuran minuman. Buah yang mengandung kolegan tinggi ini, berasal dari vitamin C. yakini sebanyak 30 miligram di setiap 100 gram buahnya. Markisa juga tinggi akan kandungan vitamin A serta potassium.
14. Jeruk Bali
Jeruk bali jika sudah matang akan berwarna merah dan rasanya sangat segar. Warnanya yang demikian menjadi sumber lycopene, vitamin A serta memiliki kandungan beta carotene yang tinggi pula. Selain itu, jeruk bali merupakan buah yang mengandung vitamin C, yakni mencukupi 52% vitamin C yang dibutuhkan oleh tubuh sehari.
13. Belimbing
Belimbing dapat tumbuh dengan baik di wilayah yang memiliki iklim tropis.Rasanya manis jika sudah masak, namun masih ada sedikit rasa kecut. Di dalam buah belimbing mengandung kolagen, yang berasal dari vitamin Cnya yaitu 34,7 miligram vitamin C per 100 gramnya. Belimbing juga merupakan sumber vitamin B complex yang cukup lengkap.
12. Srikaya
Buah srikaya memiliki rasa yang manis dan sangat enak. Srikaya memiliki banyak kandungan nutrisi yang sangat baik bagi tubuh, termasuk buah yang mengandung kolagen tinggi. Hal ini berasal dari kandungan vitamin C di dalam buah srikaya sebanyak 35,9 miligram per 100 gram buahnya. Srikaya memiliki banyak kandungan vitamin, mineral dan antioksidan.
11. Buah Kedondong
Buah kendondong merupakan buah asli dari wilayah Asia Tenggara. Di Indonesia khususnya, kendondong sangat mudah untuk dijumpai. Biasanya buah kedondong dijadikan sebagai manisan. Padahal mengkonsumsi buah kedondong segar, lebih kaya akan nutrisi dibandingkan kedondong yang sudah diolah. Kandungan vitaminnya Cnya 36 miligram atau sekitar 60 persen dari kebutuhan harian.
10. Mangga
Mangga sering disebut juga sebagai rajanya buah. Rasanya enak, jenisnya beragam dan juga sangat menyehatkan. Mengandung sekitar 45,7 miligram Vitamin C di dalam 165 gram mangga, yang berguna sebagai kolagen penting untuk menjaga kesehatan kulit.
9. Buah Cermai
Buah cermai memiliki rasa yang menyegarkan, sedikit manis dengan campuran rasa asam. Buah yang mengandung kolagen tinggi ini, kebanyakan dijadikan sebagai manisan buah cermai. Jika dikonsumsi langsung dalam jumlah 100 gram, akan memenuhi 46 persen kebutuhan vitamin C.
8. Nanas
Nanas, termasuk ke dalam jenis tanaman tropis. Rasa nanas yang segar juga tidak kalah enak dibandingkan dengan buah-buahan lainnya. Mengkonsumsi 100 gram nanas, akan memenuhi 80% kebutuhan tubuh kita terhadap vitamin c. Kolagen yang terdapat dalam vitamin C buah nanas ini, sebanyak 47,8 mg per 100 gram buahnya. Nanas juga memiliki kandungan potassium, mangan dan folat yang tinggi, berguna untuk meningkatkan fungsi organ-organ tubuh.
7. Lemon
Lemon memilii rasa yang kecut, memiliki aroma yang sangat segar. Tetapi lemon mengandung banyak khasiat yang sangat baik bagi kesehatan termasuk keberadaan kolagennya. Hal ini terdapat pada  mengkonsumsi 100 gram lemon mengandung 53 mg, akan bisa memenuhi 88 persen kebutuhan vitamin C yang disarankan setiap harinya. Vitamin B complex juga terkandung dalam konsentrasi yang tinggi di dalam buah yang satu ini.
6. Buah Jeruk (53,2 mg/100 gr)
Buah jeruk adalah buah yang paling banyak mengandung Vitamin C. Dan, di dunia, buah jeruk dipercaya sebagai salah satu buah yang paling sehat. Di dalam 100 gram jeruk, bisa memenuhi sekitar 90% kebutuhan vitamin c harian kita. Selain itu jeruk juga mengandung banyak nutrisi seperti kolagen dan juga kandungan flavonoid yang tinggi. Zat herpidin juga terdapat di dalam jeruk yang berguna sebagai makanan penurun darah tinggi.
5. Stroberi (58,8 mg/100 gr)
Warnanya merah menarik, rasanya ada manis dengan sedikit campuran rasa asam yang bisa membuat kita merasa fresh kembali. Stroberi merupakan buah jenis berry yang paling terkenal dan difavoritkan. Stroberi adalah jenis buah yang rendah kandungan kalorinya tetapi sangat banyak jumlah vitamin C nya. Vitamin C di dalam buah stroberi ini membentuk kolagen yang berguna menjaga kesehatan kulit.
4. Pepaya (61,8 mg/100 gr)
Pepaya merupakan buah tropis yang sangat mudah ditemui di Indonesia. Rasanya yang manis dengan tekstur lembut menjadikan papaya disukai banyak orang. Kandungan nutrisi papaya pun tidak kalah. Buah yang mengandung kolagen ini memenuhi vitamin C sebanyak 61,8 setiap 100 gram buahnya.
3. Leci (71,5 mg/100 gr)
Buah leci dalam jumlah 100 gram mengandung 71,5 mg vitamin c, yang berguna sebagai kolagen. Terpenuhinya kebutuhan vitamin C harian tubuh akan membuat tubuh kita kebal terhadap serangan-serangan virus atau bakteri yang bisa menyebabkan penyakit.
2. Kiwi  (92,7 mg/100 gr)
Buah kiwi Berisi fito-kemikal, vitamin dan juga mineral yang sangat banyak untuk memenuhi kebutuhan tubuh akan berbagai nutrisi tersebut. Vitamin C terkandung di dalam buah kiwi sebanyak 92,7 mg yang mendukung kebutuhan kolagen.
buah yang mengandung vitamin c - jambu biji1. Jambu Biji (228 mg/100 gr)
Di Indonesia  jambu biji cukup mudah untuk ditemui. Di dalam 100 gram buah jeruk, terdapat 228 miligram vitamin C, tiga kali lebih besar dari kebutuhan harian kita akan vitamin c termasuk sebagai asupan kolagen. Jambu biji menjadi salah satu sumber serat dan sumber vitamin A yang sehat.

Efek Kekurangan Kolagen

Produksi kolagen alami menurun seiring dengan usia, kulit kehilangan elastisitas dan menyebabkan kulit kendur, pembentukan garis-garis kerutan dan melemahnya tulang rawan pada sendi. Tubuh secara konsisten memproduksi kolagen sampai sekitar usia 40. Kolagen kemudian mulai menurun setelah titik ini. Konsumsi buah-buahan ini secara bervariasi setiap hari, untuk mengantisipasi kekurangan kolagen di usia tua.

Advertisement

Thursday, April 28, 2016

TIP PERJALANAN JAUH DENGAN BAYI ANDA



Secara kasar, anda mungkin tidak mahu ke mana-mana dengan membawa bayi anda yang baru lahir kecuali terus pulang ke rumah. Dia memerlukan perhatian dan penyusuan hampir sepanjang masa, dan selain itu anda juga mungkin sudah letih! Tetapi apabila menjangkau usia tiga bulan, bayi sudah sesuai dibawa berjalan. Mereka bukan selemah yang kadang-kala dikhuatiri ibu bapa, dan buat masa ini, bayi anda juga tidak menganggap membuat perjalanan sebagai satu gangguan berbanding masa akan datang. 

Jadi nikmatilah saat ini kerana apabila dia sudah aktif bergerak, perjalanan jauh akan menjadi cabaran yang lebih besar. 



Tip kesihatan dan keselamatan

  • Jika membuat perjalanan melalui udara, berikan susu atau makanan semasa kapal terbang berlepas serta mendarat untuk menghilangkan kesakitan telinga.
  • Bawa krim ruam lampin, beg untuk lampin terpakai, lampin yang secukupnya untuk sepanjang perjalanan dan paracetamol bayi untuk mengurangkan kesakitan dan demam. Bawa juga ubat untuk kembung perut (minta ahli farmasi anda mengesyorkan yang sesuai), ubat titis untuk hidung tersumbat dan gel pertumbuhan gigi jika bayi anda sedang tumbuh gigi. Lihat Senarai Semak Kit Pertolongan Cemas kami untuk lebih idea.
  • Bawa topi dan losen / krim pelindung matahari (dengan SPF15 atau lebih) untuk bayi anda. Bayi di bawah usia enam bulan harus dielakkan daripada panas matahari sama sekali, dan pendedahan kepada matahari untuk bayi antara usia enam bulan dan setahun haruslah terhad, terutamanya antara jam 11 pagi dan 3 petang pada hari yang panas.
  • Dapatkan pelindung matahari untuk tingkap kereta supaya dapat melindungi kulit dan mata bayi anda daripada matahari.
  • Jika membuat perjalanan dengan kereta, bayi patut sentiasa duduk di dalam kerusi kereta bayi menghadap ke belakang, sebaik-baiknya di tempat duduk belakang. Jangan letakkan kerusi kereta bayi anda di tempat duduk penumpang hadapan yang ada beg udara. Luangkan masa sebelum anda bertolak untuk memastikan kerusi kereta bayi dipasang dengan betul dan tali pinggang keledar dipasang dengan betul pada kerusi kereta bayi. Pastikan juga tali keselamatan pada kerusi kereta bayi dilaraskan supaya padan dan kukuh pada bayi anda.


Makanan dan keselesaan

  • Jika anda tidak menyusukan bayi, jangan lupa membawa susu formula dan air yang telah dimasak dan disejukkan. Anda juga mungkin perlu membawa tin, balang dan paket makanan bayi, tetapi hanya jika anda merancang untuk pergi ke suatu tempat yang sangat eksotik; makanan bayi selalunya ada dijual di destinasi anda.
  • Bawa bib plastik untuk bayi anda. Ianya sungguh berguna untuk mengelakkan terpaksa menukar pakaian bayi beberapa kali sehari.
  • Bawa selimut bayi supaya anda boleh berhenti di taman untuk membenarkan bayi anda meregangkan kaki atau melelapkan matanya sejenak.
  • Jika bayi anda tidur dalam katil bayi, jangan lupa menempah satu semasa anda membuat tempahan bilik hotel supaya pihak hotel dapat menyediakannya sebelum anda tiba. Sebagai alternatif, anda boleh membawa sendiri katil bayi yang mudah dibawa dalam perjalanan.
  • Jangan lupa membawa cerek pemanas air untuk memudahkan bancuh susu dan air mandian bayi.



                                                                                            bekas susu 3 in 1





                                                                     bakul bayi yang mudah dibawa kemana-mana



                                                                                           Termos air panas

Menghiburkan bayi anda

Bawa sebuah beg yang berisi beberapa barang mainan kesukaan bayi anda, serta beberapa mainan yang baru. Antara yang sesuai termasuk apa saja yang bersinar, berdetar-detar, cermin khas untuk bayi, mainan bermuzik, patung haiwan, kekunci plastik atau gegelang gigit. 



Peralatan perjalanan

Beberapa peralatan yang dipilih rapi akan membantu melancarkan perjalanan dan penjelajahan apabila tiba di destinasi anda. Jangan lupa membawa lebih pempers dan tisu basah untuk memudahkan kerja.

Untuk bayi yang kecil, satu sistem perjalanan yang lengkap boleh mengurangkan kerumitan masuk dan keluar daripada kereta dan kapal terbang. 

Sebuah bugy ringan yang boleh disimpan di dalam but kereta atau ruang simpanan atas dalam kapal terbang sesuai untuk bayi yang sudah boleh duduk sendiri (anda boleh tinggalkan bugi anda di tangga kapal terbang dan anda boleh mengambilnya semula apabila tiba). 

Untuk bayi yang lebih kecil, bakul bayi mungkin berguna.

Makanan dibawah sangat sesuai dibuat sendiri untuk baby 6-8 bulan...ada nurse cakap x sesuai bagi bayi makan bila usia 4 bulan ikut pengalaman aku keempat2 anakku bagi jer masa usia 4 bulan bila sudah tau meniarap dah sampai masa dia belajar makan nestum/ bubur tujuan dia supaya kaki dan tangan kuat dan cepat merangkak, tapi awal2 bulan x bagi lagi makan ayam, daging, ikan yang gatal termasuk ikan bilis.. tak nak ajar lagi sebab takut dia alah.. Resepi dibawah saya senaraikan untuk ibu-ibu mencuba resipi menu harian bayi anda.
  1. Bubur nasi + bayam 
  2. Bubur nasi + bayam + ikan bilis
  3. Bubur nasi + brokoli 
  4. Bubur nasi + brokoli + ikan bilis
  5. Bubur nasi + ayam
  6. Bubur nasi + ayam + bayam
  7. Bubur nasi + brokoli + ayam
  8. Bubur nasi + kurma
  9. Bubur nasi + kismis
  10. Bubur nasi + ayam + saderi
  11. Bubur nasi + carrot + ayam
  12. Bubur nasi + carrot + ikan bilis
  13. Bubur nasi + kubis bunga + ikan bilis
  14. Bubur nasi + kacang pis + ayam
  15. Bubur nasi + kacang pis + ikan bilis
  16. Oat + puree epal
  17. Oat + puree carrot
  18. Oat + puree betik
  19. Oat + puree pisang
  20. Oat + puree kiwi
  21. Oat + puree labu
  22. Oat + puree keledek
  23. Oat + avacado
  24. Oat + kurma
  25. Oat + kismis
  26. Kentang + ayam
  27. Kentang + ikan bilis
  28. Kentang + sayur 
  29. Speghati + ikan bilis
  30. Speghati + ayam





   ni menu baby untuk jadi guardline saya untuk bagi makan, dah lama tak dapat bayi..ingat-ingat lupa pula...


Cara buat bubur nasi mudah saja... Ambil segenggam beras...basuh bersih dan rebus dangan dua gelas air... Masukkan je ikan bilis atau apa-apa yang nak dicampurkan tu bila dah mendidih... Cuma kalau campur sayur... Masukkan sayur bila bubur dah hampir kering... Sebab nanti zat nya hilang pula bila rebus terlalu lama... Lepas dah kering... Kisar dengan pengisar kering... Bila baby nak makan, bancuh dengan susu atau air suam...

Biasanya segenggam nasi cukup untuk tiga kali makan... Makan pagi, tengah hari dan petang... Biasanya oat aku masak untuk makan pagi atau sarapan dan juga makan petang... Tengah hari makan bubur nasi...

Nasi tak sesuai untuk campur dengan kentang sebab dua-dua karbo...

Resepi untuk oat mudah juga... Kisar oat kering hingga halus... Simpan dalam bekas kedap udara... Bila nak makan, bancuh oat dengan air panas kemudian campur dengan puree buah... Kacau sebati dan boleh la makan...

Kalau anak dah ada gigi, lagi mudah.. Boleh masak bihun kosong...roti dan banyak lagi yang boleh dipelbagaikan... Memang kena kreatif la memasak untuk baby ni... Supaya baby tak bosan dengan menu yang sama... 

Gabungan makanan ikut resepi diatas perlu dilakukan secara berperingkat. Untuk bayi enam bulan, mulakan dengan bubur kosong, dimasak lembik dan dikisar... bila dah seminggu dia biasa makan, baru mula campurkan sikit-sikit... kemudian campurkan dengan sesuatu makanan baru secara berperingkat... Ikan laut kurang digalakkan kerana tinggi merkuri, tapi anak 8 bulan ke atas,boleh la cuba bagi makan ikan laut seperti ikan merah dan ikan tenggiri dalam kuantiti yang sedikit. 

30 resepi diatas boleh la digilir-gilirkan selama sebulan... jadi, takdelah bayi rasa bosan makan makanan yang sama... umur hampir lapan bulan biasanya tekstur bubur dah sedikit kasar...tak perlu blend tapi cukup dengan lecek je... sebab dia dah mula mengunyah.. walaupun takde gigi.. Sebaiknya masak makanan ikut keperluan... elakkan bekukan atau sejuk dan panaskan makanan bayi..sebab kurang khasiatnya.. kita sendiri pun tak lalu kan nak makan makanan yg disejukbeku pastu panaskan semula.. apatah lagi bayi... bayi tak makan banyak, tapi kerap makan... 

Selamat mencuba ea... enjoy memasak, jika anak suka makan... 


nota:
- Elakkan kenalkan anak dengan nestum dikala usia 5-6 bulan, kerana khuatir dia kurang makan natural food... untuk snek sihat boleh sediakan potongan buah segar dan bagi baby pegang... 
-Sila guna banyak air untuk bancuhan supaya bubur nasi lembek, takut pejal sangat dia sembeli nanti
-untuk 4 bulan saya sarankan makan dua kali sehari sahaja sehingga 6 bulan, untuk elak bayi rasa bosan makan selang seli dengan menu bubur yang berlainan selang sehari.
- banyakkan minum air masa memberi bubur nasi.. cara mudah bagi air melalui botol susu dan sudu pun boleh.

Wednesday, April 27, 2016

IKEA MALAYSIA menaiki bas secara PERCUMA

Berikut adalah lokasi dan jadual perjalanan bas percuma (shuttle bus) untuk ke IKEA.

1. IKEA Mutiara Damansara

Lokasi Hentian Bas


Kita pun tak pasti kemana arah tuju kita nanti... sabar je lah !!!

  • Hentian Bas Stesen LRT Kelana Jaya  
  • Pintu masuk Ground Floor IPC (Ikano) Shopping Centre. (Bersebelahan Gedung IKEA)

Jadual Perjalanan Bas Percuma dari Hentian Bas Stesen LRT Kelana Jaya (PERGI)
  • Hari : Isnin ~ Ahad
  • Masa : 9.00 pagi, 11.00 pagi, 1.00 petang, 3.00 petang, 5.00 petang, 7.00 petang, 9.00 malam

Jadual Perjalanan Bas Percuma dari Pintu masuk Ground Floor IPC (Ikano) Shopping Centre.
  • Hari : Isnin ~ Ahad
  • Masa : 10.00 pagi, 12.00 tengahari, 2.00 petang, 4.00 petang, 6.00 petang, 8.00 malam, 10.30 malam
2. IKEA Cheras

Lokasi Hentian Bas
  • Hentian Bas Stesen LRT Chan Sow Lin
  • Pintu masuk utama IKEA Cheras

Jadual Perjalanan Bas Percuma dari Hentian Bas Stesen LRT Chan Sow Lin
  • Hari : Isnin ~ Ahad
  • Masa : 9 pagi, 9.30 pagi, 10.30 pagi, 11.30 pagi, 12.30 tengahari, 2 petang, 3 petang, 4 petang, 6 petang, 7.30 malam & 8 malam

Jadual Perjalanan Bas Percuma dari Pintu masuk utama IKEA Cheras
  • Hari : Isnin ~ Khamis
  • Masa : 10.30 pagi, 11.30 pagi, 12.30 tengahari, 2.00 petang, 3.00 petang, 4.00 petang, 5.00 petang , 6.00 petang, 7.30 malam, 8.00 malam, 9.30 malam, 10.00 malam
Jadual Perjalanan Bas Percuma dari Pintu masuk utama IKEA Cheras
  • Hari : Jumaat ~ Ahad
  • Masa : 10.30 pagi, 11.30 pagi, 12.30 tengahari, 2.00 petang, 3.00 petang, 4.00 petang, 5.00 petang , 6.00 petang, 7.30 malam, 8.00 malam, 9.30 malam, 10.00 malam, 10.30 malam, 11.00 malam

Perhatian : Masa dan jadual perjalanan bergantung kepada situasi semasa trafik jalanraya.

Thursday, February 25, 2016

Khasiat asid folic ?


   kalau kat klink kerajaan boleh dapat free je 


Khasiat asid folic?

Asid folik adalah salah satu vitamin dalam kumpulan B. Ia wujud secara semulajadi sebagai folat dalam kekacang, sayuran hijau, beberapa buah, dan juga yis and ekstrak daging lembu. Sesetengah makanan seperti roti dan bijirin sarapan diperkuat dengan asid folik.

Mengapakah saya perlukan asid folic?


Asid folik menolong melindungi bayi dalam kandungan anda daripada kecacatan dalam sistem sarafnya (kecacatan tiub neural) seperti spina bifida.

Spina bifida berlaku apabila pelindung yang melitupi saraf tunjang bayi tidak tertutup dengan sempurna. Ini boleh menyebabkan kerosakan saraf kekal. 

Dalam masa 12 minggu pertama kehamilan, otak dan sistem saraf bayi terbentuk dan berkembang dengan pesat. Oleh sebab itu, adalah sangat penting untuk mengambil folik asid setiap hari pada masa itu. 

Dalam trimester kedua, iaitu dari minggu ke-13 kehamilan, anda sudah boleh berhanti mengambil asid folik. Namun jika anda terus mengambil asid folik sepanjang kehamilan, ia tidak akan menjejaskan kesihatan anda ataupun bayi anda. 

Berapakah jumlah asid folic yang saya perlukan?


Anda dinasihatkan mengambil 400 mikrogram (mcg) asid folik setiap hari sebaik sahaja anda merancang untuk hamil. Kemudian, teruskan mengambilnya untuk 12 minggu yang pertama kehamilan. Baik juga jika anda makan makanan yang kaya dengan folat. 

Wanita yang telah mempunyai seorang anak dengan kecacatan tiub neural (NTD) mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat seorang lagi anak dengan kecacatan yang sama. Dalam kes ini, doktor akan mempreskripsikan dos asid folik yang lebih tinggi. 

Jika anda mengambil ubat-ubatan tertentu, seperti yang dipreskripsi untuk mengawal epilepsi, doktor anda mungkin mempreskripsikan dos asid folik yang lebih tinggi. Ini kerana ubat-ubatan itu menghalang keupayaan badan anda menyerap asid folik. 

Apakah sumber makanan yang terbaik?

Makanan yang kaya dengan folat adalah sangat baik bagi anda dan bayi anda. Makanan ini juga kaya dengan pelbagai khasiat yang diperlukan oleh anda berdua. Berikut adalah makanan yang kaya dengan folat: 

Makanan berikut mengandungi 100–200 mikrogram folat bagi setiap hidangan:
  • bayam, 1 cawan;
  • kacang bendi, setengah cawan;
  • asparagus, setengah cawan;
  • lentil, setengah cawan;
  • hati, 1 keping;
  • 11 batang taugeh brussels;
  • kacang mata hitam, 4 sudu makan;
  • emping bran, 7 sudu makan;
  • germa gandum, 25g / 1 aun;
  • betik sederhana besar.

Makanan berikut mengandungi 50–100 mikrogram folat bagi setiap hidangan:
  • brokoli kukus, 2 pucuk;
  • buah oren saiz besar;
  • nasi putih, setengah cawan;
  • oat, setengah cawan;
  • kacang merah, setengah cawan;
  • jagung saiz besar, 1;
  • biji bunga matahari, 1 aun.

Sumber lain yang mudah didapati termasuklah telur rebus bersaiz besar, ikan salmon dalam tin dan ubi kentang tidak dibuang kulit. Ingatlah bahawa asid folik dalam makanan akan musnah jika terlebih masak, jadi masaklah dalam kuali bertutup dengan sedikit air sahaja. Cuba makan sayur-sayuran yang dicelur sebentar atau dimasak menggunakan ketuhar gelombang mikro ataupun mentah. 


Meningkatkan kekebalan tubuh: amalkan Vitamin B Complex


Khasiat Vitamin B Complex

Vitamin B Complex banyak khasiat dan kelebihannya untuk semua tak kira kanak-kanak hinggalah orang yang berusia.
Manfaat dari vitamin B1, B6 dan B12 ?
Vitamin B1
Sumber : beras merah, kuning telur, ikan, kacang dan gandum
Manfaat:
  • melancarkan metabolisme
  • melancarkan peredaran darah
  • mengoptimalkan aktiviti kognitif dan fungsi otak
  • mencegah terjadinya kerosakan urat saraf
  • memulihkan gangguan saraf 
 Vitamin B6
Sumber : daging, hati, ginjal, ikan, kacang dan beras tumbuk
Manfaat:
  • melancarkan metabolisme
  • meningkatkan kekebalan tubuh
  • menjaga keseimbangan garam-garam mineral
  • membantu sintetis RNA dan DNA
 Vitamin B12
Sumber : hati, ikan, susu dan olahannya, daging, telur dan rumput laut
Manfaat:
  • mencegah kerosakan urat saraf
  • membantu pembentukan sel darah merah
  • melancarkan metabolisme sistem tubuh
  • mengubah karbohidrat, protein dan lemak kepada tenaga
Akibat Kekurangan Vitamin B
 Kekurangan Vitamin B Complex boleh menyebabkan:Lemah sistem saraf
  • Mengganggu fungsi otak yang mana akan meningkatkan lagi risiko penyakit jantung. 
  • Pembentukan sel abnormal
  • Mengakibatkan anemia
  • Masalah depresi (tekanan perasaan)
  • Kehilangan daya memori
  • Cepat letih
  • Sesak nafas
  • Insomnia
  • Kurang fokus dan konsentrasi
  • Mudah tersinggung
Kelebihan Vitamin B Complex dari Shaklee
 Banyak kelebihan yang terdapat di dalam B Complex Shaklee:
  1. Menghasilkan tenaga serta berperanan dalam membantu kemampuan berfikir.
  2. Mengelakkan penyakit beri-beri.
  3. Merangsang pertumbuhan pada kanak-kanak.
  4. Diperlukan untuk kesihatan mata, kulit, kuku serta rambut.
  5. Penting untuk sirkulasi dan fungsi normal sistem saraf.
  6. Mencegah stress.
  7. Menguatkan antibodi badan.
  8. Penting untuk aktiviti sel genetik.
  9. Diperlukan dalam pembentukan protein asid amino.
  10. Diperlukan untuk memproses dan perbaikan sel darah merah.
  11. Mencegah anemia.
 Kelebihan Vitamin B Complex untuk kanak-kanak
  1. Merangsang pertumbuhan.
  2. Meningkatkan kemampuan berfikir.
  3. Memberi tambahan tenaga.
 Kelebihan vitamin B Complex untuk orang dewasa
  1. Menambah tenaga.
  2. Mengurangkan stress.
  3. Melambatkan proses uban di rambut.
  4. Membantu meningkatkan konsentrasi.
 Kelebihan vitamin B Complex untuk ibu mengandung
  1. Amat diperlukan untuk pembentukan dan aktiviti sel genetik.
  2. Mencegah anemia.
  3. Membekalkan asid folik yang sangat penting utk mencegah kecacatan janin
 Siapa yang perlu mengambil vitamin B Complex ?
  • Ibu yang menyusukan anak
  • Ibu hamil
  • Ibu yang sedang berpantang
  • Mereka yang inginkan kulit yang cantik dan sihat
  • Mereka yang mahu mendapatkan anak
  • Mereka yang mengalami masalah migrain
  • Mereka yang mengalami alahan/eczema
  • Mereka yang mengalami masalah rambut
  • Mereka yang mahu mengawal paras kolesterol