HARTA YANG AKAN DISOAL OLEH ALLAH




HARTA YANG AKAN DISOAL OLEH ALLAH

1.Mengumpul dokumen seperti geran tanah, sijil saham dan geran kenderaan pemohonan pusaka kecil melibatkan mahkamah Tinggi, Jabatan Penilaian dan pihak pemohon sendiri. Buat daftar dan  senarai harta sedia ada(jangan lupa hutang)

2.Senarai harta sedia ada buat satu fail khas yg bukan saja mengandungi butiran terperinci mengenai harta dan liabiliti ( nama lain bg tanggungan dan hutang,ia juga disertakan salinan adal dokumen utk mengenalpasti harta dan tanggungan lebih teratur dan berkesan. Mengenal pasti harta yg ditinggalkan, daftar perlu dikemas kini dari masa ke semasa, cont:bila baru beli rumah, pastikan butiran berkenaan di masukkan dlm senarai Sedia ada. Perancangan perlu diberitahu adik beradik dan rakan sekerja, mesti dibuat dgn kemampuan diri sendiri, bkn mengikut rentak org lain tanpa memahami kenapa perlu buat demikian.

3.Dengan perancangan ini org lain tahu apa yg anda inginkan dan akan berlaku selepas melangkah ke alam lain untuk urus pusaka kelak. Kerana ia mengambil masa dan malangnya juga ada yang tertinggal, ini adalah faktor mengapa permohonan tidak dpt dibuat segera, mesti urus bersama-sama:

-Butiran punjaman
-Sewa beli kenderaan
-Simpanan institut kewangan
-Hutang2

4.Untuk anak kecil cukup umur bagitahu lokasi dusun, kebun datuk jika tidak mahu diketahui cukup lihat dokumen berkaitan, boleh lihat resit cukai tanah, atau menawarkan diri membayar cukai ke pejabat tanah utk kegunaan masa hadapan, bukan semua perlu maklumat serta merta.

5.Waris perlu bekerjasama,sepakat dan bertolak ansur dlm proses pembahagian harta pusaka supaya berjalan lancar dan ia perlu mendapatkan surat dari Surat Kuasa Pentadbiran

No comments:

Post a Comment

berikan komen anda